Koleje Mazowieckie monitorują postępy w realizacji umowy na dostawę kolejnych nowych EZT produkcji Stadlera. Realizacja zawartych kontraktów w terminie nie jest zagrożona – zapewniają zamawiający oraz producent. Przewoźnik ponownie zapowiada też starania o dofinansowanie unijne, które umożliwi zawarcie ostatniej umowy wykonawczej na 11 pojazdów.
Przedstawiciele Stadlera zapewniają, że kontrakt dla Kolei Mazowieckich jest realizowany zgodnie z planem. – W naszym siedleckim zakładzie na różnych etapach produkcji jest już 11 pojazdów. Aktualnie odbywają się odbiory pudeł do budowy pojazdów 10 i 11, a pierwsze gotowe pojazdy niebawem trafią na testy typu – mówi odpowiedzialna za kontrakt Kolei Mazowieckich w Stadler Polska Sylwia Posiadała.
– Realizacja tego kontraktu to dowód, że konsekwentnie stawiamy na rozwój i modernizację naszego parku taborowego. Chcemy, aby mieszkańcy Mazowsza podróżowali szybko, wygodnie i bezpiecznie. Nowe pojazdy są odpowiedzią na rosnące potrzeby komunikacyjne regionu – podkreśla członek Zarządu Kolei Mazowieckich Czesław Sulima.
Na zakup 75 EZT o łącznej wartości ponad 4,8 mld zł składają się kontrakty realizowane w ramach dwóch odrębnych umów ramowych. Pierwsza z nich dotyczy zakupu
25 pięcioczłonowych EZT za 1,6 mld zł. Druga obejmuje
50 również pięcioczłonowych pojazdów. Pod koniec marca bieżącego roku Koleje Mazowieckie podpisały umowę wykonawczą na
trzecią transzę tego drugiego kontraktu, obejmującą 14 jednostek. Łączna wartość kontraktu po skorzystaniu ze wszystkich opcji zawartych w umowie wyniesie 3,2 mld zł.
Spośród 75 planowanych EZT spółka KM podpisała już ze Stadlerem umowy realizacyjne na zakup 64 egzemplarzy. Wszystkie kontrakty zostały dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej. Łączna kwota wsparcia wynosi 1,5 mld zł. Większość tej sumy to dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (ponad 1 mld zł na 35 EZT). Reszta – blisko 0,5 mld zł na 29 pojazdów – pochodzi z Programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.
Jeszcze w tym roku Koleje Mazowieckie planują aplikować o środki UE na zakup ostatnich 11 zespołów (ostatnia część drugiego, większego kontraktu). Tym razem źródłem ma być program FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko 2021-2027).
Mazowiecki przewoźnik eksploatuje pojazdy z rodziny Flirt (serii ER75, a następnie także ER160) od roku 2008. Pudła EZT powstają z aluminium, co pozwala ograniczyć koszty użytkowania (m. in. zużycie energii). Pojazdy zamówione przez KM zostaną wyposażone – między innymi – w klimatyzację, monitoring, gniazdka i porty USB oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Ich konstrukcja będzie w pełni dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. EZT z rodziny Flirt spełniają również – jak zapewnia Stadler – najwyższe standardy ekologiczne.